Alumni tentoonstelling - Touching Abstraction

Alumni tentoonstelling - Touching Abstraction

 

Vier schilders voeren onderzoek en reiken naar het abstracte.

Yves Beaumont

….
Yves Beaumont (ºOostende, 1970) behoort tot het nieuwe Vlaamse ‘Schildersheir’. Let wel, er wordt nog veel geschilderd, ook buiten die gesmaakte nieuwe lichting, en ik heb het nu uiteraard over de zogenaamde Nieuwe Vlaamse Schildersschool, die er eigenlijk geen is, zoals er destijds ook niet echt een Brugse bestond, maar alle Brugse Schilders die hun stad niet verlieten en bezield, maar veeleer braaf ‘konterfeitten’, werden plots tot de ‘Brugse School’ gerekend. Yves Beaumont maakt deel uit van een groepje jonge Vlaamse schilders dat school maakt. Samen met dat van nog een aantal uitverkorenen, vertegenwoordigde werk van hem reeds eind 1997 Vlaanderen in het veelbesproken project ‘Vlaanderen/Cataloni’ in Barcelona, en werd vorig jaar zijn participatie gevraagd voor een project rond actuele Vlaamse kunst in de Pulchri Studio in Den Haag.

Het is alsof hij nooit een ander thema heeft gehad dan ‘het landschap’, maar dan in de breedste zin van het woord. Het werk heeft recentelijk op schilderkundig vlak weliswaar een wending genomen. Waar hij tot voor kort de figuratie, die steevast zijn uitgangspunt is, in de verf deed verzinken (maar dat op een subtiele en gevoelige manier) lijkt het alsof wij in de ‘vlakker’ geworden schilderijen het landschap straks daadwerkelijk te zien zullen krijgen, dat het bij een volgende ingreep zijn diepste geheimen zal prijsgeven. Beaumont is duidelijk ‘opener’ gaan schilderen. Zijn werken zijn als het ware ook een dialoog aangegaan met de waarneembaarheid van dat landschappelijke gegeven. Die band vergroot de uitdaging. Herkenbaar zijn wateroppervlakken, bomenrijen, weerspiegelingen en vage silhouetten. Landschappelijke elementen worden geschilderd, bewerkt, herwerkt en weer overschilderd in dunne verflagen. Het zijn sluiers van grijs-blauwen en etherische witten, duidelijk verwijzend naar een emotieve benadering, of een vage herinnering. Figuratieve elementen uit een bevreemdend landschap worden ‘tekens’ die een eigen leven zijn gaan leiden binnen wat we uiteindelijk ‘het schilderij’ noemen.
….

fragment uit een tekst van Johan Debruyne

yvesbeaumont.be

Louis Buysse

Erwin Cattoor

°Oostende Belgium 1968
Graduated from the Academy of Fine Arts, Brugge (Belgium) and the Royal Academy of Fine Arts, Gent (Belgium).
 
Made several one-man shows in Belgium and Holland. 
Box 38, Oostende – Hoge Bomen, Veurne – Museum of Modern Art, Oostende – De Galerie, Haarlem – Galerie de Woonkamer, Harlingen – Spierenburg & Ramón, Antwerpen – Stora Enso Langerbrugge Mill, Gent – Imperial, De Panne –
De Bogaerdekapel, Brugge -Galerie G14, Gent – Wie is bang van de boze wolf, MEC Staf Versluys Bredene – Ce.B Oostende – Gallery Decrauw, Oostende – 
 
Participated in groupexhibitions, such as:
Galerij R. Urmel, Gent – Biënnale voor hedendaagse Kunst, Kasteel Poeke – 3D, Oostende – Box 38, Oostende – Symbolen “open monumentendag 2002”, Oostduinkerke – Wintergloed 2008, Oostende – 40 Oostendese kunstenaars, MEC Staf Versluys Bredene – Aan zee kan het waaien, Venitiaanse gaanderijen Oostende, Beeldende kunst aan zee 2014 – Collectief Euphrosina B 
 
Work in private collections in:
Belgium – Holland – France – UK – Germany – Canada – Marocco
 
Work in the collection of Mu.Zee Oostende 
 
Monografie:
2001 Erwin Cattoor I 
2003 Erwin Cattoor II
2011 Wie is er bang van de boze wolf?
2015 Postcard set – Desert Monuments

erwincattoor.be

Matthias Knockaert

matthiasknockaert.be

Sylvie Puype