Alumni tentoonstelling – De Tank – Sur/Faces

Sur/Faces onderzoekt de portret- en landschapsfotografie en het gebied waar beide genres elkaar vinden: in een documentair verhaal of in een fictieve evocatie van de Amerikaanse cultuur. Met fotografie van Tim Richmond, Isabelle Pateer, Arber Sefa en Florence Vandenbussche.

 

Tim Richmond is ook filmmaker. Dit is te zien aan zijn cinematografische foto ‘s. Voor Richmond is fotografie een middel om verhalen te vertellen, echte of imaginaire. Hij evoceert het Amerikaanse Westen, op een continuüm met de mythe aan de ene kant en de unieke visie van de kunstenaar aan de andere kant. Het is een plek vol personages en locaties – met een onderhuidse ruwe, enigszins gekwetste tederheid – die  tegelijk  specifiek en universeel zijn. Het boek Last Best Hiding Place werd uitgegeven in 2015.
Tentoonstellingen in o.a. Rencontres d’Arles, Musee de l’Elysee Lausanne, Hollywood Road Gallery London & Mother Gallery London.

For Tim Richmond, photography is a means to tell stories, true or imaginary.  His  approach  of  photography  is   cinematic.  American West – depicted in Last Best Hiding Place – can be placed anywhere onto the continuum that has the myth at one end and the  artist’s unique vision at the other end. It’s a place filled with characters and locations that manage to be specific and completely generic  at  the same  time,  with  a  rough,  somewhat  hurt,  tenderness  underneath.

   

foto©Tim Richmond

Isabelle Pateer – Unsettled
Unsettled richt zich op een metaforische wijze op het wereldwijde fenomeen  van  industriële   uitbreidingen en de gevolgen ervan, in de studie van het Belgische dorpje Doel en de omgeving ervan. De plaats wordt bedreigd door enorme uitbreidingen van de  haven van Antwerpen en verwante natuur compensatieplan- nen, die een kunstmatig contrast tussen  natuur  en cultuur installeert. De thematiek wordt benaderd op een indirecte manier, die de puur documentaire aanpak overstijgt. Het toont portretten van jonge inwoners, afgewisseld met landschappen, als scherpe getuigenissen van de getransformeerde omgeving. Ze staan symbool voor de internationale tendens van wereldwijde politieke en economische verschuivingen en  de  manier  waarop zij zich manifesteren aan de mensen en hun omgeving.


foto©Isabelle Pateer

The project Unsettled focuses in a metaphoric way on the worldwide phenomenon of industrial expansions and its consequences, shown in the study of the Belgian village Doel and the surrounding polder area. The place is threatened by vast expansions of the port of Antwerp and related nature compensation plans, which resulting in an artificial contrast between nature and culture.

Ze exposeerde op Photo Ireland, Tage Der Fotografie Darmstadt & Botanique Gallery Brussel.

Arber Sefa is a young self-taught photographer. His work includes especially portraits, starting from his interest in people. More particular, he often finds inspiration from relationships with his family members and friends, which allows him to connect emotionally with his subject.

His work is about intimacy and emotion. Working in black and white, with rich contrast, he portrays an obscure, honest universe through portraiture.


foto©Arber Sefa

Florence Vandenbussche


foto©Florence Vandenbussche

Praktisch:

De Tank, Burg 4
03/12/17 – 07/01/18
do tot zo: 14 – 18 u.
Gesloten op 8, 24, 25 en 31.12 en op 01.01
Begeleid bezoek met de  fotografen op zo. 03.  om 14:00
Organisatie Brugge Foto
Gratis toegang